O americkom
komikse sa zvykne hovoriť, že býva zbytočne násilný a krutý.
V porovnaní s niektorými dielami z japonskej tvorby vyznieva ako
rozprávka pre malé deti.
Hiroaki Samura chcel byť mangaka v období, keď iné deti oblizovali farbu z papiera alebo ožužlávali pastelky. Výber umeleckej vysokej školy bol teda logickým krokom . Zameranie na klasické umenie sa však ukázalo ako krokom chybným, keďže neznášal olejomaľbu a oveľa bližšia mu bola práca s bielou a čiernou.
V roku 1993 debutoval so svojou prvotinou
Mugen no Juuni vo svete známou pod názvom Blade of the Immortal (Čepeľ
Nesmrteľného). Nesmrteľnosť tejto mangy nie je len v názve – jedná sa
o ongoing a teda stále neukončenú sériu. Na fakt, že na koniec
úspešnej mangy môže čitateľ čakať celé dekády, sme si už zvykli. Niektorí viac,
iní menej a niektorí si zvykli aj na to, že sa konca možno nikdy nedožijú.
(Aj vy ste si spomenuli na Naruta?)
Manji nie je dobrý, ani milý a v žiadnom
prípade to nie je typ chlapa, s ktorým by ste si vedeli predstaviť
spoločné starnutie. Počas svojej v podstate krátkej kariéry zločinca vo
feudálnom Japonsku sa mu podarilo zabiť 100 dobrých mužov a túto krásnu
štatistiku uzatvoril vraždou manžela svojej sestry. Vraj neúmyselnou a vraj
v sebaobrane.
Aby si uvedomil význam života a smrti, dala
mu 800-ročná mníška Yaobikuni do tela posvätných červíkov kessen-chu, čím ho
spravila nesmrteľným. Každá rana, zranenie alebo odseknutá končatina sa
bezpečne zrastie, takže sa stáva v boji neporaziteľným. Smrteľní hľadajú
nesmrteľnosť, ale kto okúsil život bez zmyslu, zmení svoje túžby. Manji
s mníškou uzavrie dohodu: ak zabije 1 000 zlých mužov, posvätné
červíky opustia jeho telo a on sa stane opäť smrteľným. Do naplnenia
tohto sľubu sa veľmi nehrnie, až do momentu keď stretne mladučkú Rin.
Rin Asano je posledný žijúci potomok starej
šermiarskej školy - Mutenichi-ryū. Jej rodičov zabila skupina známa ako
Ittō-ryū a jej vodca Kagehitsa Anotsu, ktorého cieľom je vytvoriť šermiarsku
školu zameranú na využívanie nových a doteraz zakázaných bojových štýlov.
Marketingový manažér by možno odporučil údernú kampaň a nejaký ten úplatok, ale
Kagehitsa Anotsu si povedal, že na to jednoducho nemá čas a zvolil si
priamočiarejšie riešenie, ako svoju školu spraviť jedinou. Začal vraždiť
konkurenciu. A keďže evidentne nemal žiadne skúsenosti s americkou
a v podstate ani japonskou kinematografiou, netušil, že z detí
vždy vyrastú nabúchaní pomstitelia a nechal žiť vtedy len 14 ročnú Rin.
Tá prisahala pomstu a 2 roky usilovne
trénovala a zbierala všetky informácie o členoch skupiny Ittō-ryū.
Žiaľ, zázrak sa nekonal a aj napriek všetkej snahe sa stala skôr
priemerným ako dobrým bojovníkom. Jedinou nádejou sa pre ňu stal Manji
a spolu sa vydali na cestu nie tak úplne tradičných hrdinov.
Blade of the Immortal je čiernobiely iba kresbou,
nie však obsahom. Nie je postavený na základnom protiklade dobra a zla ako
sme zvyknutí zo západného mainstreamu. Manji nie je kladný hrdina a nikdy
ním ani nebol. Jeho charakter balansuje medzi oboma stranami. Zabíja, aby
prežil alebo dokázal svoju pravdu, no uvedomuje si existenciu vyššieho dobra.
Sľúbil síce Rin pomoc pri pomste, ale jeho pohnútky nie sú vedené nutkaním
konať dobro.
Manji: Môžem ti pomôcť pomstiť sa, ale nemôžem
zabiť každého hajzla, ktorý ti skríži cestu. Takže potrebujem vedieť – sú títo
chlapi, ktorých mám zabiť zlí? Tentokrát budem veriť tvojmu úsudku.
Rin: (Čo mám spraviť...? Nerozmýšľala som... Kto
je obeť...? Kto si zasluhuje zomrieť
najviac?)
Manji: Tak, Rin! Čo to bude?!
Rin: Ja... Neviem... Jednoducho neviem! Som
blázon! Spravím hrozné rozhodnutie! Viem len jedno. Ak ich nezabiješ, tak neskôr
oni určite zabijú mňa!
Manji: Do pekla. Dospeješ niekedy? Zbytočne veci
komplikuješ. Všetko, čo som potreboval vedieť bol tento jednoduchý fakt.
Rin
tiež nespadá do popisu bežného pomstiteľa. Na samotný akt nemá dostatok
schopností, aj keď odvahy a nerozvážnosti by mala na rozdávanie. Počas
príbehu sa jej povaha mení, keď sa jej naivita stretáva s realitou.
Predovšetkým pri stretnutiach s členmi Ittō-ryū, keď je konfrontovaná
s vlastnou slabosťou alebo tým, že keď niekoho zabije, hoci aj pri
„spravodlivom“ akte pomsty, ostane po ňom niekto, kto bude prisahať pomstu jej.
Príbeh
je silnou stránkou tejto mangy. Nie je zbytočne nelogický ani samoúčelný.
Veľmi dobre sa číta, ale je nutné dávať pozor, a to hlavne v momente,
keď sa základná línia delí na niekoľko menších a my sledujeme nielen
samostatné osudy Manjiho a Rin, ale aj ostatných postáv, či už Anotsu
alebo Mugai-ryū – skupiny, ktorá bez udania dôvodu zabíja členov Ittō-ryū.
Čo na tejto mange zaujme je aj rozdielne používanie bojových
techník jednotlivých postáv. Každá uprednostňuje iný štýl boja a zbraní.
Manji preferuje štýl – čím viac, tým lepšie a doslova sype najrozličnejšie
zbrane z rukáva. Rin má vždy po ruke zásobu vrhacích dýk a meč
zdedený po otcovi a zbrane Anotsu sú tak ťažké, že ich vie zdvihnúť len
on.
Slovo
násilie ide k Blade of the Immortal asi tak dobre ako horčica na párok v
rožku. Pokiaľ máte slabšiu povahu a vadia vám poletujúce kusy tela,
nečítajte to. Asi by stálo za spomenutie, že obľúbeným spôsobom usmrtenia
protivníka v tejto mange je doslova ho rozsekať aspoň na štyri časti
a ak sa podarí, tak aj na viac. Keď začnete čítať príbeh o samurajoch
a roninoch určený mužom nad 18 rokov (seinen), nemôžete čakať, že bude
založený na dialógoch a diplomatickom riešení konfliktov.
V roku
1997 získal Samura za Blade of the Immortal cenu v kategórii manga na Japan Media Arts Festival (Japonský festival
mediálnych umení) organizovanom Kanceláriou pre kultúrne záležitosti (bunkachō) a v roku 2000 - The Will Eisner Comic Industry Award za
najlepšiu americkú edíciu zahraničného autora.
Anime verzia (2008) sa dočkala len 13 dielov
a žiaľ animátori nedokázali preniesť štýl kresby Hiroaki Samuru do sveta
pohyblivých obrázkov a anime nezaujalo ani spracovaním príbehu.
V tomto momente má manga 26 zväzkov
a príbeh pokračuje. Hiroaki Samura však počas práce na Blade of the Immortal
nakreslil niekoľko oneshotov – môj najobľúbenejší Emerald (2001) alebo Brigit’s
supper (2006), ktoré spolu s inými vyšli v zbierke Sister Generetor
(2009).
K mange Blade of the Immortal sa
vzťahujú dve zaujímavosti. Prvá z nich súvisí s nemeckým vydaním
a zákonom č. §86 hovoriacom o využívaní symbolov protiústavných
inštitúcií. Meno hlavného hrdinu Manji je japonský výraz pre svastiku
a tento symbol má vyšitý na zadnej časti svojho kimona. V nemeckom
vydaní je ale v celej mange retušovaný do tvaru x. Americké vydanie sa pre
zmenu číta západným štýlom a keďže autor nechcel, aby boli stránky
zrkadlovo obrátené, vydavatelia jednotlivé panely na stránke presunuli, aby
ostali v rovnakom poradí ako pri originálnom japonskom vydaní.
Za spomenutie stojí zbierka príbehov Bradherley no Basha - Bradherleyho koč (2005).
Nájdeme tu sedem príbehov dievčat s tragickým osudom. Každý rok prechádza
Bradherleyho koč Anglickom a starostlivo vyberá siroty, aby sa stali členkami
slávnej opery a zároveň jeho adoptívnymi dcérami. Povráva sa, že len pár
z tých, ktoré opustili sirotinec, dostane príležitosť na javisku. Kam ale
potom miznú všetky ostatné? Príbeh o tajnom vládnom projekte
a o tom ako si sami ospravedlníme obeť jednotlivca pre väčšie dobro.
Po všetkých tých nervydrásajúcich príbehoch
a poletujúcich vnútornostiach sa Samura rozhodol zoslať na svojich
čitateľov lúč svetla a nádeje v zbierke komédií. Ohikkoshi je
o študentoch, láske, motorkách a iných momentoch študentského života
podaného s absurdným a miestami trochu zvráteným humorom.
Keby
sme mali zhrnúť celú tvorbu Hiroakiho Samuru do pár slov alebo viet, asi by sme
povedali, že jeho diela sú plné násilia, krutej reality a zároveň pútavých
príbehov, ktoré si zapamätáme. Jeho štýl kresby je pre mangu veľmi netradičný.
Používa realistickejšie zobrazovanie tváre a prostredia. Čo však najviac
udrie do očí, je častejšie využívanie ceruzkového tieňovania a šrafovania
ako používanie fólií, pre mangu takých charakteristických. Každý panel tak
vyzerá ako samostatný obraz., čo je badať hlavne pri bojových scénach. Kresba
napriek tomu nepôsobí staticky. Veľmi dobre zvláda anatómiu a celkové
stvárnenie pocitov a charakteru postáv, ale možno by si mal dať viacej
záležať na ženských hrdinkách, ktoré sa občas na seba výzorovo podobajú.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára